Contact via Whatsapp

SEO teksten schrijven - Hoe doe je dat?

SEO teksten schrijven - Hoe doe je dat?
Inhoudsopgave
Delen via:

Wij kunnen het belang van SEO teksten niet genoeg benadrukken. Goede SEO (Search Engine Optimization) teksten zorgen er namelijk voor dat je veel relevant verkeer naar je website kunt halen. Met SEO geoptimaliseerde teksten laat je je content hoger scoren in zoekmachines zoals Google, waardoor je meer organisch verkeer naar je website trekt. Super interessant voor je bedrijf dus! Zelf schrijven wij graag SEO-teksten en helpen we andere hier ook graag mee op weg (wist je bijvoorbeeld dat wij ook een eigen reisblog hebben met maandelijks duizenden bezoekers!). Hieronder hebben we een stappenplan opgesteld hoe je zelf SEO teksten kunt schrijven!

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek

Misschien wel de belangrijkste stap! De basis van het schrijven van goede SEO teksten is altijd het uitvoeren van zoekwoordonderzoek. Met een zoekwoordenonderzoek weet je welke zoekwoorden je moet gebruiken in je blog of tekst. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, vergroot je de kans dat jouw content wordt gevonden op Google.

Hoe doe je zoekwoordonderzoek?

  1. Gebruik keyword tools: Om erachter te komen welke zoekwoorden voor jou blog relevant zijn kun je gebruik maken van een keyword tool. Deze tools geven inzicht in zoekvolumes, concurrentie en gerelateerde zoektermen. Onze favoriet is SERanking!
  2. Analyseer concurrenten: Kijk altijd goed naar de content van je concurrenten dat al goed scoort in Google. Kijk dan ook welke zoekwoorden zij gebruiken. Typ bijvoorbeeld eens het onderwerp waarover je wilt gaan schrijven in op Google en bekijk wat de top 3 resultaten zijn. Zij doen het volgens Google dus het best!
  3. Zoek naar long-tail zoekwoorden: Long-tail zoekwoorden zijn vaak wat langere en specifiekere zoekwoorden. Deze hebben meestal een wat lager zoekvolume, maar daardoor zijn ze vaak net wat minder moeilijk om op te scoren. Bijvoorbeeld, in plaats van een artikel schrijven over "SEO", kun je beter richten op "SEO teksten schrijven - Hoe doe je dat?".
Zoekwoordenonderzoek via SERanking
Zoekwoordenonderzoek via SERanking

Tip: Maak je liever geen gebruik van een tool? Je kunt ook een je zoekwoord intypen in google en kijken hoe Google deze aanvult. Dat zegt best veel over waar mensen naar zoeken. Ook laat Google soms veelgestelde vragen zien in de resultaten zien, kijk hier ook zeker eens tussen!

Google vult zelf je zoekopdracht aan met populaire resultaten
Google veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen gegenereerd door Google

Stap 2: Artikel structuur

Nadat je duidelijk hebt welke zoekwoorden je in je teksten wil gaan verwerken, is het tijd om een structuur neer te zetten. Een duidelijke structuur met koppen en subkoppen maakt je artikel namelijk overzichtelijk en goed leesbaar.

Hoe structureer je je artikel?

  1. Introductie: Begin je artikel met een duidelijke introductie. Leg hier de lezer uit wat het artikel inhoud en wat de lezer gaat leren.
  2. Hoofdtitel (H1): Gebruik een pakkende en duidelijke titel voor je artikel. De H1-tag moet het belangrijkste zoekwoord bevatten en de essentie van je artikel duidelijk maken. Gebruik altijd maar één H1 per pagina!.
  3. Koppen (H2): Gebruik vervolgens H2-tags voor de belangrijkste koppen van je artikel (buiten de titel van het artikel dus). Dit deelt je content op in logische stukken, wat fijn is voor de lezer en zoekmachines zoals Google.
  4. Subkoppen (H3 en verder): Daarnaast kun je nog subkoppen gebruiken voor voor verdere onderverdeling. Hiervoor kun je koppen maken met H3-tags en eventueel H4-tags. Weet dus wel dat Google deze dus als minder belangrijk ziet als h2 tags!
  5. Conclusie: Sluit eventueel af met een conclusie en samenvatting van de belangrijkste punten. Ook kun je hier een call-to-action toevoegen of de lezer doorverwijzen naar andere relevante artikelen.

Stap 3: Schrijf kwalitatief goede content

Zoekwoordenonderzoek, check ✅! Structuur, check ✅! Nu kun je aan de slag met de content. Nu je je zoekwoorden hebt bepaald en een duidelijke structuur hebt opgezet, is het tijd om je artikel te schrijven.

Hoe schrijf je goede SEO blogs?

  1. Relevantie: Zorg ervoor dat je artikel relevante en juiste informatie biedt. Beantwoord vragen die de lezer heeft met duidelijke antwoorden en bied inzichten.
  2. Gebruik van zoekwoorden: Verwerk je zoekwoorden op een natuurlijk manier in je tekst. Let ook op dat je niet te vaak je je keyword gebruikt. Dit kan juist weer leiden tot een slechtere beoordeling van Google.
  3. Leesbaarheid: Schrijf in duidelijke en begrijpelijke taal. Maak niet te lange zinnen en alinea’s zodat het artikel makkelijk te lezen blijft.
  4. Artikel lengte: Zorg dat je artikel de juiste lengte heeft. Maak het de tekst vooral niet te kort. Voor de meeste artikelen geldt: houdt een minimale lengte aan van 300 woorden. Voor productpagina's mag dit minder zijn, namelijk ongeveer 150 woorden.
  5. Multimedia: Voeg altijd iets van media toe. Denk hier aan afbeeldingen, video's, of bijvoorbeeld infographics. Zorg er ook voor bij afbeeldingen dat je ze een duidelijke alt-tekst geeft waarin je zoekwoord verwerkt zit!

SEO teksten schrijven met AI

Natuurlijk is een van de eerste dingen dat bij veel mensen opkomt het gebruiken van AI (Artificial Intelligence). Dat is in principe ook een prima strategie voor het schrijven van teksten, maar uitsluitend als je dit op de juiste manier doet! AI content wordt namelijk afgestraft door Google en zal niet zomaar ranken. Dus letterlijk alles overnemen van ChatGPT gaat niet werken. Onze tip: gebruik AI om een outline van je tekst te schrijven, maar herschrijf de tekst daarna volledig zelf. Dit scheelt nog steeds een hoop tijd en zorgt ervoor dat je tekst goed kan scoren! Ben je op zoek naar een goede AI content schrijver? Lees dan ook zeker onze blog: Teksten schrijven met AI - De top 5 AI writers.

Stap 4: Optimaliseer voor zoekmachines

Nu je je SEO blog of artikel hebt geschreven, is het tijd om deze te optimaliseren voor zoekmachines. Met On-page SEO kun je nog een aantal dingen optimaliseren om de zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren.

Belangrijke punten van on-page SEO:

  1. Titel tag (ook wel meta titel) en Meta beschrijving: Schrijf een pakkende titel tag (maximaal 60 karakters) en meta beschrijving (maximaal 160 karakters). Laat hierin je hoofdzoekwoord terugkomen en moedig lezers aan om door te klikken.
  2. URL Structuur: Zorg voor een nette url structuur. Zorg dat de url ook het zoekwoord bevat en vermijd onnodige cijfers en symbolen.
  3. Heading Tags (H1, H2, H3): Gebruik de juiste heading tags op de goede plekken. Zorg ervoor dat je zoekwoorden in enkele van deze headings ook terugkomen.
  4. Interne en externe links: Zorg dat je links toevoegt. Gebruik interne links in je tekst om bezoekers naar andere relevante artikelen of pagina's op je site te sturen. Ook kun je externe links gebruiken om bezoekers naar andere relevante sites te sturen.
  5. Alt-teksten voor Afbeeldingen: Gebruik duidelijke alt-teksten voor alle afbeeldingen. Hiermee laat je Google en andere zoekmachines weten wat er op de afbeelding te zien is. Dit is ook extra goed voor de toegankelijkheid.
Voorbeeld meta titel en meta beschrijving

Stap 5: Technische optimalisatie

Op dit moment heb je je artikel al zo goed als klaar! Wel is het slim om nog even goed te kijken naar de technische kant van je artikel. Hieronder een paar tips hoe jij ervoor zorgt dat je artikel technisch goed in elkaar zit! Let wel op, dit zijn wat meer geavanceerde acties. Weet je dus niet zeker hoe je dit aan moet pakken, vraag dan zeker even op hulp!

Hoe zorg je dat je SEO artikel technisch goed in elkaar zit?

  1. Structured Data: Technisch goede artikelen maken gebruiken van structured data. Hiermee kan Google beter informatie uitlezen dat relevant is voor jouw artikel en kan je ook extra informatie doorgeven. Dit kan je onder andere helpen om rich snippets te verkrijgen. Gebruik je Wordpress? Dan kun je bijvoorbeeld de gratis plug-in Yoast dit automatisch laten doen!
  2. Canonical Tags: In dien relevant, kun je gebruik maken van canonical tags om zoekmachines te laten weten welke versie van een pagina de voorkeur heeft. Dit is vooral nuttig wanneer je dubbele content hebt of pagina's die erg veel op elkaar lijken.
  3. XML sitemap: Zorg ervoor dat je website een sitemap heeft. Dit is een paginastructuur van je website die Google uit kan lezen. Zo weet die dus welke pagina's allemaal op jouw site zijn te vinden. Zorg dat je deze sitemap indient bij zoekmachines zoals Google Search Console! In WordPress kun je hiervoor ook de Yoast plug-in gebruiken, die automatisch een XML-sitemap voor je maakt.
XML sitemap gegenereerd met Yoast

Stap 6: Publiceer en promoot

Wanneer je alle stappen gedaan hebt is het tijd om je artikel te publiceren! Wanneer je artikel online staat kun je het nog een boost geven door het te promoten. Hieronder een aantal tips hoe jij je artikel kunt promoten:

Hoe promoot je je content?

  1. Social media kanalen: Deel je artikel op de kanalen waarop je actief bent. Denk aan Facebook, Twitter, LinkedIn, etc.
  2. Nieuwsbrief: Mocht je een nieuwsbrief hebben, maak er dan gebruik van! Verwerk je nieuwe artikel in je nieuwsbrief met de bijbehorende url.
  3. Google search console: Dien je artikel in op Google Search Console. Op deze manier weet Google dat jij een nieuw stuk content hebt gepubliceerd en zal die het indexeren. Op deze manier kom je veel eerder in de organische zoekresultaten!

SEO Tips

Plaats consistent nieuwe content

Regelmatig nieuwe content publiceren is goed voor SEO. Dit houdt je site namelijk actueel en relevant. Dat is natuurlijk fijn voor je gebruikers, maar wordt ook gewaardeerd door Google.

Analyseer resultaten

Meten is weten! Gebruik tools zoals Google Analytics of Google Search Console om te kijken hoe goed je artikelen het doen en waar je nog kan verbeteren.

Blijf op de hoogte

SEO is continu in ontwikkeling. Blijf op de hoogte van de laatste trends en algoritme-updates om je strategie te verbeteren.

Focus op gebruikerservaring

Een goede gebruikerservaring is ook deel van SEO. Wanneer Google ziet dat je bezoekers lang je op je site blijven is dat positief. Zorg dus ook dat je website helemaal in orde is. Zowel technisch als op het gebied van User experience. Denk bijvoorbeeld aan een snelle laadtijd, mobielvriendelijk design, duidelijke navigatie, etc.

Met dit uitgebreide stappenplan kun je zelf aan de slag met het schrijven van SEO-teksten. Heb je liever hulp met SEO? Of laat je liever je SEO teksten door ons schrijven? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

Geschreven door:

Wessel

UX/UI Designer / SEO-specialist bij MCO Marketing Collective

Geschreven door:

Vivian

Marketeer & strateeg MCO Marketing Collective

Klaar om impact te maken?

Kom in contact
Kom in contact
Up right arrow.
Up right arrow.